lauantai 18. tammikuuta 2014

PERUSTUKSET KUNTOON


Otsikon mukaisesti olen tammikuun ajan keskittynyt siihen, että perustukset ovat kunnossa ja sen kautta hakenut uusia virikkeitä harjoitteluun. Yleensä tähän aikaan vuodesta on aika kulunut hiihtoladulla, mikä ei sinänsä ole huono vaihtoehto. Mutta kun tänä vuonna latua on ollut vain 1,4 km pätkä, niin olen päättänyt olla sieltä poissa ja hakea treeneihin muutosta ja uusia ulottovuuksia.

Nyt hyllyillä on jo paljon tavaraa mutta järjestyksessä
Aivan aluksi laitoin pukeutumishuoneemme (varasto, jossa on paljon urheiluvarusteita) kuntoon ja täytyypä sanoa, että on ilo lähteä ja tulla treeneistä, kun kaikki tavarat on paikoillaan (jos kukaan ei ole niitä sekoittanut). Jouni The ElfaMan suunnitteli tuommoiset hyllyköt ja telineet ja minun tehtäväksi jäi palapelin kokoaminen. Oikeat insinöörit ovat miettineet osien sopivuuvuden niin pitkälle, että jopa paloinsinööri osasi ne kasata. Toinen seinusta ei edes mahtunut kuvaan. Onneksi pääsin ekana valitsemaan omat hyllyt, nyt sieltä löytyy Matin uintihylly, pyöräilyhylly ja juoksuhylly.. I Like  

Vuoden alusta ostimme salikortin Kunnonsalille joka sijaitsee uudessa IsoCeessä Kuopion keskustassa. Ennakkoluulottomasti myös minä olen osallistunut Bodybalanceen, CXworkiin ja Coreen. Eihän siellä ihan tungokseen asti miehiä ole näkynyt, mutta rohkehmille uskallan kyllä suositella näitä kuntoilumuotoja. Minäkin olen luullut, että vatsalihakset ovat kunnossa, niin ne varmaan pinnalta ovatkin, mutta hiukkasen on hävettänyt, kun on aivan taikinamainen olo syviä vatsalihaksia treenatessa.  

Bodybalance pitää sisällään seuraavien ominaisuuksien harjoittelua tasapaino, liikkuvuus, voima, venytys ja rentoutus. Coressa harjoitellaan keskivartalon syvien ja pinnalisten lihasten hallintaa ja Cxworkissa puolessa tunnissa löytyi monta heikkoa kohtaa. Ajatuksenani on ollut tehdä näitä jumppia muu harjoittelun lisäksi eli eivät ne ole korvanneet normaalia harjoittelua. Vaikutus on ollut mielestäni hyvä ja välillä on tuntunut, että uintikin on helpompaa, kun pysyy "paketti kasassa". Voimaharjoittelussa olen testannut edellisessä Triathlon&Pyöräily lehdessä olleita ohjeita mm. Jukka Vastarannan ohjelmaa. Salilla olen ilolla käyttänyt Technogymin Kinesis laitteita, jotka ovat mielestäni erittäin hyviä laitteita uimareille ja triathlonisteille. 

Treenit 3 kuukautta sitten 
Uinti harjoittelussa muutosta olemme Ullan kanssa hakeneet pyytämällä Longan Ekiä katsomaan meidän peräämme ja antamaan vinkkejä, miten uintia tulisi kehittää. Hyviä vinkkejä ja kovia tavoitteita Eki on antanut, haasteelliseen aikaan (lauantai aamu 7.30) suoritetuissa harjoituksissa. Harmi kun emme päässeet ensi viikonloppuna kokeilemaan vauhtia Kemin SuperMastereihin. Kisat piti perua vähäisen osallistujamäärän takia. Etelästä on pitkä matka pohjoiseen... Neuvona kaikille triathlonisteille annan, että uinnissa kannattaa miettiä, mitä tekee ja pyytää neuvoa asiantuntevalta valmentajalta, eikä niinkään keskittyä siihen kuinka paljon ui. Uinti on haasteellinen tekniikkalaji, jota ei ole helppo oppia, mutta joskus on palkitsevaa, kun huomaa oppineensa jotakin. Nimerkillä: oikeankäden veto on nyt paljon parempi.

Polaarinen voimantuottokäyrä
Wattbike on myös tullut entistä tutummaksi talven aikana.Olen ajellut sillä pari kolme kertaa viikossa ja joka kerta keskittynyt pyörittämiseen sekä polaariseen voimantuottokäyrään. Ajatuksenani on ollut keskittyä entistä paremmin siihen, mitä olen tekemässä, eikä harjoitus ole ollut pelkästään parin tunnin ajamista. Erittäin hyviä vinkkejä löytyy Wattbiken sivuilta, Vinkeistä on hyötyä myös  maantie- ja triathlonpyörällä ajamiseen. Mielenkiintoista on nähdä saako talven harjoittelusta hyötyä kesän ajamiseen, itse uskon niin. Akin kanssa videoimme Wattbikella ajoa ja löysimme netistä ohjelman, jolla voi analysoida ajoasentoa esim. polvikulmaa. Samanlainen videointi pitää vielä tehdä Cervélolla ja parantaa ajoasentoa sen perusteella.

Tavoite
Tällaisia ajatuksia tuli mieleen kylmänä tammikuun lauantai iltana. Tänään olin vetämässä parin tunnin treenin kuntosali Pyramidissa, jossa samalla esiteltiin Compressorin tuotteita. Uusia innokkaita triathlonisteja oli mukana, toivottavasti pystyin antamaan heille vinkkejä ja innostusta tuleviin haasteisiin. Mukavia treenejä kaikille!

Ps. Ensi kesän tavoite on selvillä, siitä ensi kerralla lisää, Zurich Ironman    

1 kommentti:

  1. Hyvältä näyttää toi sun rangaistuskoppisi! Muillekin tiedoksi, että Ulla lähettää Matin tuonne, jos on ollut tuhma, tyhmä tai laiska. Varsinkin tuo kengänsäilytyssysteemi patterin päällä on ihan 'vimosen päälle'. Näin itsekin Jukan kuvaamaa uintivideota omasta touhusta. Kyllähän se näyttää ihan eriltä, miltä se vedessä tuntuu. Pitää vaan yrittää karsia pois noita pahimpia virheitä.

    VastaaPoista