keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Triathlonkausi 2015 alkoi

Sorry, blogi tulee ilman kuvia, kun wifi ei toimi. Otsikko on hieman harhaanjohtava, koska tämän alkuvuoden olen treenannut paremmin ja järkevimmin kuin koskaan. Pääpainotus on ollut uinnin treenaamisessa ja kaikki kovat harjoitukset olen tehnyt uimalla. Muu harjoittelu on ollut kevyempää ja palauttavaa sekä kehonhuoltoon liittyvää harjoittelua. Varmuuden siihen, että olen oikealla tiellä sain Oulun Masters-uinneista, jossa tein ennätykset kaikissa lajeissa. Uinnit menivät ajallisesti hyvin, vaikka en pystynyt uimaan niin hyviä aikoja, kun olin suunnitellut, tai oikeammin sanottuna valmentaja Eki ,oli asettanut tavoitteeksi. Mutta jonain päivänä satasen aika alkaa numerolla 5 ja 400m aika numerolla 4. Kovia tavoitteita, mutta miksi ottaa ns. helppoja tavoitteita. 100 metrin ajasta puuttuu vielä 1,5 sekkaa ja 400 noin 3.


Cervélo P5 ja Bikefitting


Tämän vuoden suunnitelmiin kuului, että hankin uuden kisapyörän. Prosessi alkoi helmikuussa tehdyllä ensimmäisellä Bikefittingillä, jossa tarkistettiin, että tilattava koko on minulle sopiva. Pyörän hankin Larunpyörästä Helsingistä, jossa sain todella hyvän ja ammattitaitoisen palvelun, kiitos siitä Risto Hirvikalliolle. Mikä sitten muuttui?


Klossien asento meni uusiksi ja sillä sain poistettua vasenta säärtä vaivanneen puutumisen. Samalla pyöräkenkiin laitettiin tukipohjalliset, joilla polven sivuttaisliike saatiin poistettua. Itse olin kuvitellut, että polveni menevät todella suorassa linjassa, mutta laser paljasti sivuheittoa.
 
Kammet muutettiin lyhemmiksi eli nykyisin minulla 165mm kammet kun ennen oli 172,5mm. Lajia tuntemattomasta tuo kampien pituuden muutos voi tuntua hifistelyltä. mutta tuollainen pituuden muutos vaikuttaa jo todella pyörittämiseen. Nyt pyörittäminen tuntuu paljon täydellisemmältä ja tuntuu, että koko kierroksen ajan saan paremmin voimaa polkimeen sama näkyi myös wattimittarilla.


Penkin korkeus ja tangon korkeus haettiin useita eri korkeuksia kokeillen ja lopputulos oli kompromissi, jossa tehontuotto ja asennon toimivuus/mukavuus olivat parhaimmillaan. Asento osui kyllä ihan nappiin näin ensimmäisen 500 kilometrin kokemuksen perusteella. Hartiat eivät ole lainkaan jumissa, käsiä ei kihelmöi ajaessa eikä paikat puudu, jos ei nyt pientä väsymystä oteta huomioon. Pyörittäminen tuntuu hyvältä ja pyöräkin tuntuu kulkevan, vaikka ns. pyöräilykunto ei varmasti ole vielä parhaimmillaan. Suosittelen kaikille Bikefittingia, koska tiedän kokemuksesta, että se säätäminen on aina vähän sinnepäin.


Mallorcan leiri 2015


Juuson kanssa päätimme tulla leireilemään tänne Mallorcalle, koska molemmat kisaamme täällä syyskuun lopussa Ironman-matkalla. Tämä on kyllä jollei nyt maailman, niin ainakin Euroopan pyöräilyn mekka. Pyöräilijöitä vilisee liikenteessä tuhansittain ja Petran torilla oli varmasti parituhatta pyöräilijää nauttimassa sunnuntai-iltapäivä kahvejansa. Reittejä täältä löytyy joka lähtöön, on vuoristoa ja tasamaata sekä tuulista merenrantaa. Autoilijat ottavat hienosti huomioon pyöräilijät ja ohittavat vähintään 1,5 metrin päästä. Mikä parasta, he odottavat takana ennen kuin lähtevät ohi, jos on vastaantulijoita. Mitenkähän tuollaisen liikennekulttuurin saisi iskostettua suomalaisiin autoilijoihin? Huomenna matka jatkuu kohti uusia seikkailuja ette arvaakaan, kuinka vaihtelevaa meidän "lomamme" on.
 
07.30 Aamulenkki
08.30 Aamupala
10.30 Pyöräilemään lähtö
15.00-16.00 Paluu hotellille ja nopea varusteiden vaihto
16:00-17.00 Juoksulenkki ja palauttelua uima-altaassa
17.00-18.30 Auringon ottoa ja maakamista
18.30 Päivällinen
ja nyt nukkumaan!


Ps. Tilasin tänään ruokailussa tunnetun alkoholittoman Erdinger oluen ja ihmettelin Juusolle, että onpa hyvää olutta. Tarkempi tutkimus osoitti, että siinä oli 5,3 % alc vol.   


Ps 2 Meidän pyörälaukku seikkailut jatkuvat mutta paljastamme sen vasta, kun olemme turvallisesti takaisin Suomessa.       






   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti